De Hoge Raad hakt knopen door over regels voor webwinkels
Waar gaat deze blog over
Voor webwinkels gelden een aantal regels. Deze regels zijn gebaseerd op Europese richtlijnen ter bescherming van consumenten. De Hoge Raad heeft uitspraak gedaan in twee procedures.
Waar ging het over
Er is een Europese richtlijn over consumentenrechten uit 2011. Een richtlijn verplicht lidstaten de regels van de richtlijn op te nemen in hun nationale wetgeving. Dat is in Nederland met deze richtlijn ook gebeurd. Het gaat hier om de regel dat een consument geen bestelling in een webshop moet kunnen plaatsen voordat hem heel duidelijk is gemaakt dat hij dan moet betalen. De wet noemt als voorbeeld de tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’ bij de knop waarmee de bestelling wordt geplaatst. Die knop wordt de ‘bestelknop’ genoemd. In veel webshops staan teksten als ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’, ‘bestelling afronden’. De eerste vraag was of dat voldoende duidelijk is. De tweede vraag was wat de gevolgen zijn als de webwinkel niet aan deze regel voldoet.
Meer weten over dit onderwerp?
Wil je meer weten over wetten en regelgeving voor webwinkels en online verkoop? Paul denkt graag met je mee.
Wat vond de Hoge Raad
- Bestelknop
De richtlijn en de wet maken onderscheid tussen bestellen en het aangaan van een betalingsverplichting. De Hoge Raad vond daarom een tekst bij de bestelknop als ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ onvoldoende duidelijk. - Gevolgen
De rechter kan een koopovereenkomst via een webwinkel ongedaan maken (in juridische termen: ‘vernietigen’) als de webwinkel niet voldoet aan de wettelijke regels. Ook als de consument in een procedure verstek laat gaan moet de rechter uit zichzelf (‘ambtshalve’) nagaan of aan alle wettelijke regels voor consumentenbescherming is voldaan. De vraag was of de rechter dat ook moet doen wanneer de tekst bij de bestelknop onvoldoende duidelijk is. Een tweede vraag was of de rechter de overeenkomst volledig moet vernietigen of alleen de koopprijs verlagen.
Als de consument niet verschijnt in de procedure mag de rechter alleen de koopsom verlagen. De Hoge Raad vond dat rechters daar beleid voor moeten ontwikkelen. Verlaging met één derde vond hij in beginsel redelijk. De webwinkelier moet de consument dan alsnog de gelegenheid bieden te kiezen tussen volledige vernietiging en verlaging van de koopsom. Dat kan bijvoorbeeld op het moment dat een deurwaarder het vonnis van de rechter officieel bij de consument bezorgt (‘betekent’).
Als de consument wel verschijnt, moet de rechter hem de keuze laten tussen volledige vernietiging en verlaging van de koopsom. Bij volledige vernietiging moet de consument het gekochte teruggeven en heeft de webwinkelier niet langer recht op betaling van de koopsom.
Soms kan de consument het gekochte niet teruggeven. Denk bijvoorbeeld aan een opleiding of goederen die niet houdbaar zijn. In dat geval kan het onredelijk zijn als de consument weinig of niets hoeft te betalen voor de prestatie die de webwinkelier heeft verricht. De consument moet dan ook bij volledige vernietiging van de overeenkomst een vergoeding betalen. Daarvoor zijn geen algemene regels te geven. De rechter moet dat van geval tot geval beoordelen.
Heb jij een webwinkel?
Pas dan zo snel mogelijk de tekst bij de bestelknop aan. Gebruik daarbij de wettelijke tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’. Heb je eerder een tekst als ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’, ‘bestelling afronden’ of iets dergelijks gebruikt? Weet dan dat een consument de hele koop ongedaan kan maken of recht heeft op een forse prijsverlaging.
Heb jij nog vragen?
De advocaten van JPR weten raad. Neem vrijblijvend contact op met onze ondernemingsrecht advocaten om te bespreken hoe we in jouw unieke situatie van dienst kunnen zijn. We denken graag met je mee.