BouwKennis, een belangrijk kennisplatform voor de toeleverende bouwsector, is onlangs overgenomen door VMN Media. Namens verkoper Jan-Paul Schop mochten Lucas Bloemers en Benjamin van Dijk van JPR advocaten dit overnametraject begeleiden. Wat blijkt? De Rotterdamse mentaliteit van Jan-Paul past heel goed bij de nuchtere, pragmatisch aanpak van JPR, met als gevolg een succesvol verlopen overnametraject.
“BouwKennis is ongeveer 20 jaar geleden opgericht en biedt een kennisplatform voor beleidsmakers in de bouw. De belangrijkste doelgroepen zijn toeleverende bouwindustrie in Nederland en België, en daarnaast ook de groothandel en de brancheorganisaties”, licht Jan-Paul toe. “Toen ik startte met het bedrijf, was de bouwsector nog niet zo marketing driven als dat het nu is. BouwKennis is toen gestart als een platform waar klanten laagdrempelig en eenvoudig kennis konden maken met marketing”. In de afgelopen 2 decennia is BouwKennis uitgegroeid tot een bedrijf dat totaaloplossingen biedt aan haar doelgroep op het gebied van marktonderzoek en commerciële- en marketingstrategie.
Naast eigenaar van BouwKennis is Jan-Paul ook CEO en eigenaar van USP, een marketingconsultancybureau dat marktonderzoek op maat verricht. “De synergie tussen BouwKennis en USP verschoof en dat was voor mij één van de redenen om te besluiten om BouwKennis te verkopen”, vervolgt Jan-Paul. “Die keuze maakte ik 2021 en VMN Media is steeds de beste en meest logische partij geweest om BouwKennis aan te verkopen. VMN Media heeft de mogelijkheden om aan BouwKennis meer waarde toe te voegen en nieuwe kansen te bieden”. Uiteindelijk werd er in mei 2024 op hoofdlijnen overeenstemming bereikt tussen Jan-Paul en VMN Media over de overname van BouwKennis.
“Als eigenwijze ondernemer met Rotterdamse roots dacht ik dat ik een groot deel van het overnameproces wel zelf kon doen”, vervolgt Jan-Paul. “Zo heb ik de LOI zelf, samen met mijn fiscalist opgesteld. Pas tijdens het due diligence onderzoek merkte ik dat begeleiding van een goede jurist echt een meerwaarde is voor het hele overnametraject. Achteraf kan ik zeggen dat al veel eerder een M&A-specialist had moeten inschakelen”.
Via een positieve referentie van een vriend kwam Jan-Paul in contact met Lucas. Een eerste kennismaking vond plaats op het kantoor van JPR advocaten in Utrecht. “Het is handig dat JPR advocaten een vestiging in Utrecht heeft, maar uiteindelijk was dat voor mij niet van doorslaggevend belang”, vervolgt Jan-Paul. “Het gaat mij om de ervaring en de mensen die daarachter zitten; het gevoel dat ik daarbij krijg. Ik had snel door dat de mensen van JPR dezelfde mentaliteit hebben als ik. Geen poeha, niet lullen maar poetsen. Dat zie je ook wel eens anders”.
Lucas vindt het wel prettig dat hij een fysieke kennismaking met Jan-Paul heeft gehad. “Je kijkt elkaar in de ogen en hebt dan meteen door wat je aan elkaar hebt”, geeft hij aan. “Voor het overige hadden we veel contact via Teams, want dat werkt ook goed. Jan-Paul zat geregeld in het buitenland gedurende het traject en dan is het fijn om toch op een persoonlijke manier contact met elkaar te hebben”. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Jan-Paul en Lucas veel raakvlakken hebben. “Naast onze zakelijke gesprekken over het overnametraject was er ook altijd wel even tijd om andere onderwerpen aan te boren, zoals onze gezamenlijke liefde voor voetbal of wat we dat weekend hadden gedaan”.
Die persoonlijke, maar toch professionele benadering sprak Jan-Paul erg aan. “We hadden een goede workflow en konden er van elkaar op aan dat we steeds snel naar elkaar reageerden als dat nodig was. Als ondernemer moet je dit soort trajecten niet alleen willen doen; dat moet je overlaten aan specialisten. Lucas was in dit traject echt mijn sparringpartner; hij zorgde ervoor dat ik constant op de hoogte was van de juridische kant van het verhaal en nam irritaties weg als dat nodig was. Hij werkte snel, efficiënt en oplossingsgericht. Dat past bij mij”.
Inmiddels heeft Jan-Paul meer tijd voor zijn andere onderneming en kan hij die invullen met dingen waar hij meer focus op wil leggen. “Ik ben onder andere nog bezig met mijn andere bedrijf, USP, maar ik doe daarnaast ook andere dingen die ik leuk vind.” De contacten tussen Jan-Paul en Lucas blijven warm. “Wie weet wanneer ik Lucas nog eens nodig heb”, besluit Jan-Paul.