KAVO - Import van filters
KAVO werd in 1951 opgericht, als lokaal werkende grossier in Almelo. André van Leeuwen vertelt: “In 1986 heb ik KAVO overgenomen. Het bedrijf begon met het importeren van filters voor Aziatische auto’s. Ik ontdekte dat de nummering van dezelfde filters in Japan ten opzichte van Europa verschillend was. Vervolgens bracht ik een catalogus uit waarin de productnummers van filters met elkaar werden gekoppeld. Mijn klanten hoefden niet meer urenlang te zoeken naar het juiste filter. Dat had ik al voor ze gedaan. De originele filters en later vele andere auto-onderdelen kochten we in Japan in, om deze in Nederland en daarna in heel Europa te gaan distribueren.
Gestart vanuit een garagebox, waarbij mijn vrouw in een kaartenbak de originele nummer bijhield, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een leverancier met 30 productlijnen en verkopen we ruim 28.000 artikelen over de hele wereld.”
Overnamegesprekken
Van Leeuwen vertelt: “In de loop van de tijd is er veel aan het bedrijf toegevoegd. We hebben een prachtig voorraadsysteem, er is geïnvesteerd in marketing en er zijn vernieuwingen doorgevoerd. Het bedrijf is klaar voor de toekomst en mijn voorkeur ging ernaar uit dat het bedrijf in deze vorm zou blijven voortbestaan. In 2016 heb ik Peter, de commercieel directeur gevraagd wat zijn ambities waren. Datzelfde heb ik Harold, directeur inkoop, gevraagd. Op dat moment was de tijd nog niet rijp, maar in 2017 heb ik weer met beide managers gesproken en werd duidelijk dat ze het samen wilden overnemen. Ook Peter en Harold vinden het bestaansrecht van de organisatie voor de lange termijn belangrijk. Met de juiste mensen om ons heen en een externe investeerder zijn we eruit gekomen, beide heren zijn mede-aandeelhouder geworden en het bedrijf is intact gebleven.”
JPR maakt het begrijpelijk
Sebastiaan Vos van JPR: “Ik merk dat een ondernemer zich vaak verkijkt op het verkoopproces van een onderneming. Een onderneming verkopen is echter niet hetzelfde als een auto verkopen. Je verkoopt een samenstel activa en passiva, van rechten en plichten en dat is complex. Ik werd bij de overname betrokken toen de intentieovereenkomst tussen de belanghebbenden moest worden opgesteld. Een cruciaal moment. In deze overeenkomst verklaar je dat je een gezamenlijk verkoopproces ingaat en uit welke fasen dit proces bestaat. Belangrijk is dat dit voor de klant duidelijk en begrijpelijk is. Dat hij inzicht heeft wat er gebeurt, ondanks de complexe juridische taal. Daarin ligt voor mij een belangrijke rol in het proces.
De intentieovereenkomst is voor alle belanghebbenden een belangrijk juridisch document, dat zorgvuldig moet worden opgesteld. Het verkoopproces dient altijd te worden gewaarborgd, want de belangen van de partijen zijn groot. Bij de totstandkoming van de intentieverklaring zijn er constructieve en zakelijke discussies gevoerd. Om inzicht te krijgen in elkaars belangen is dit proces zo efficiënt mogelijk ingezet door regelmatig te overleggen met alle advocaten, accountants en financieel adviseurs.”
Van Leeuwen zegt: “Door de strategische waarde van de organisatie en het potentieel in de toekomst is dat voor mij in het verkoopproces een goede uitgangspositie geweest.”
Sebastiaan Vos vertelt: “KAVO is een schitterend bedrijf om te verkopen. Als het om een goedlopend bedrijf gaat, kun je als adviseur veel toegevoegde waarde leveren.”
JPR geeft vertrouwen
Sebastiaan Vos: “Maar dan zijn we er nog niet. Voordat we bij de notaris zijn, doet de koper onderzoek naar de onderneming en moeten de voorwaarden van de koop worden vastgelegd in een koopovereenkomst. Doorgaans een juridisch document en lastig om te begrijpen. Dit zijn de momenten dat de klant het vertrouwen in mij moet hebben en dat ik zijn belangen juridisch goed verwoord.” Van Leeuwen: “Ik had dat vertrouwen. Je kunt namelijk niet alles weten. Al 32 jaar werk ik samen met JPR. Daarvoor is een goede vertrouwensband essentieel.”
Sebastiaan Vos: “En ik dien op mijn beurt goed te luisteren naar wat de klant belangrijk vindt. Als specialist moet je niet blijven hangen op thema’s die voor de klant minder interessant zijn dan voor de advocaat.”
JPR lost het op
Van Leeuwen: “Als bedrijfseigenaar weet je hoe je moet handelen, maar voor juridische details heb je een specialist nodig. Binnen KAVO staat de klant centraal. Zeg wat je doet en doe wat je zegt, vind ik belangrijk. Dat vind ik ook van de samenwerking met JPR. Wat ik belangrijk vind is dat iemand bereikbaar is, met mij meedenkt en het oplost. Sebastiaan doet dat. Tussen de theorie en de praktijk bestaat frictie en dat moet je begrijpen.”
Sebastiaan Vos: “Bij iedere bedrijfsovername zijn er hick-ups. Sommige onderwerpen zijn snel geregeld, andere hebben meer tijd nodig. De processen verlopen niet altijd zoals je in eerste instantie verwacht.”
Van Leeuwen: “Er zijn steeds constructieve gesprekken gevoerd. Vanuit juridisch perspectief werden de oplossingen heel goed belicht. De aandachtspunten zijn op een creatieve manier opgelost. KAVO is een organisatie waar ik goede en betrokken mensen om mij heen heb verzameld. Uiteindelijk kan ik het bedrijf met een gerust hart loslaten en is de werkgelegenheid intact gebleven. Precies zoals ik het wilde.”
Heeft u vragen over een fusie of overname ? Of wilt u advies over een bedrijfsovername ? Onze ondernemingsrecht advocaten adviseren u graag over een mogelijke verkoop van uw bedrijf of de aankoop van het bedrijf van een van uw concurrenten.