In juni 2014 traden nieuwe regels voor webwinkels in werking via de Europese Consumentenrichtlijn. Destijds informeerden wij u daar al over in het artikel “De nieuwe E-Commerce regels zijn een feit!” d.d. 23 april 2014. Webwinkels werden geconfronteerd met de aanscherping van de regels over de informatieplicht, het herroepingsrecht en de betalingsverplichtingen.
Optreden ACM
Inmiddels is de huidige Consumentenrichtlijn ruim een jaar oud. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) zou vanaf juni 2014 actief gaan optreden en dat is ook het geval. Zo sprak de ACM in juli 2015 modewebwinkels aan vanwege onjuiste informatie rond terugbetalingen op hun websites. Ook vaardigt de ACM regelmatig publieke waarschuwingen uit als webwinkels zich niet aan de regels houden.
Ecommerce Europe Trustmark
De ontwikkelingen in webwinkel land staan op Europees niveau ook niet stil. Zo is recent het webwinkelkeurmerk ‘Ecommerce Europe Trustmark’ geïntroduceerd ter verbetering van het vertrouwen in webwinkels. Webwinkels die voldoen aan de Europese regelgeving mogen het keurmerk voeren.
Herroeping
Daarnaast zijn er nog meer interessante ontwikkelingen. Zo heeft belangenvereniging Thuiswinkel.org in Brussel gepleit voor een wetswijziging op het gebied van terugbetaling bij herroeping.
Nu is het zo dat de webwinkel bij herroeping in beginsel verplicht is direct het geld terug te storten terwijl het geleverde product nog niet terug ontvangen is door de webwinkel. Dat levert voor webwinkels een, in hun ogen ongewenst, risico op. Immers, de kans bestaat dat de webwinkel het product niet of beschadigt retour ontvangt met discussies over terugbetaling in geval van beschadiging. We zullen u uiteraard informeren over het feit of de wetwijziging tot stand komt.
Nieuwe Europese Privacyverordening
De regels van de Europese Privacyverordening die nu in de maak is, zullen ook op webshops van toepassing zijn. Indien een webshop persoonsgegevens verwerkt, moet dat als de Privacyverordening wordt doorgevoerd worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarbij mogen webshops niet meer persoonsgegevens van klanten vragen dan strikt noodzakelijk is. Als persoonsgegevens onvoldoende worden beschermd en onbevoegden toegang krijgen tot de persoonsgegevens, kan een boete tot een maximum van € 810.000,- in de hoogste categorie de consequentie zijn. Ook kunnen webshops dankzij de verordening in bepaalde gevallen worden verplicht een functionaris gegevensbescherming aan te stellen.
Conclusie
Het webwinkelrecht is volop in ontwikkeling. De E-commerce groeit jaarlijks nog steeds. Een mooie kans voor veel bedrijven om met (particuliere) kopers over de hele wereld in contact te komen. Het is dan uiteraard wel zaak dat u zich als webshop aan de regels houdt.
Uiteraard houden wij u graag op de hoogte van de geldende E-Commerce-regels en checken wij indien gewenst of uw webwinkel (nog) voldoet aan de daaraan gestelde eisen.