JPR organiseert seminar De Onderneming van de toekomst in internationaal perspectief

JPR advocaten
JPR organiseert seminar De Onderneming | JPR Advocaten

‘Ga aan de slag voordat je plan klaar is’

Het van oorsprong Deventer familiebedrijf Auping verkoopt eigenlijk geen bedden of matrassen, maar goede gezondheid en een energieke dag. Het businessmodel is de laatste jaren compleet gemoderniseerd. CEO Aart Roos adviseert om niet tot in het oneindige plannen te maken.

‘Move before you’re ready’, adviseert Aart Roos van Auping  tijdens een seminar dat JPR advocaten in de Deventer Lebuïnuskerk op donderdag 23 juni jl. organiseerde bij de uitreiking van de Nederlandse – Duitse Juristen Prijs. Het thema van het seminar: De onderneming van de toekomst in internationaal perspectief. Verschillende ondernemers benadrukten het belang van internationale samenwerking en innovatief werken. Roos: ‘Stop met langdurig plannen maken. Ga eerder aan de slag, bouw kleine stapjes in, experimenteer. Fouten zijn geen kosten, maar investeringen in de toekomst.’

Samenwerking Nederland en Duitsland uniek in de wereld

Het seminar werd geopend door de plaatsvervangend ambassadeur van Duitsland, mevrouw Verena Gräfin von Roedern die vertelde dat de  intensieve samenwerking tussen Duitsland en Nederland uniek is in de wereld. Toch kunnen er volgens haar nog veel praktische zaken worden opgelost, waardoor het nog makkelijker wordt om afwisselend in beide te landen wonen en werken. ‘Belastingzaken, sociale zekerheid, de ziektewet, maar ook het solliciteren en het bijhouden van een gezamenlijke database van werkzoekenden zouden nog wel beter kunnen’, gaf Von Roedern aan.

Kennismakelaar Martin Stor voorspelt dat een deel van de werkzoekenden wordt vervangen door cobots, robots waarmee we kunnen samenwerken. Stor ziet dat niet als een probleem: ‘Er zijn altijd goede alternatieven, alles kan altijd beter.’ Hij voorziet dat grote bedrijven het moeilijker krijgen dan de kleinere ondernemingen. ‘Het is een nadeel dat je groot bent, want dan kun je niet zo flexibel zijn.’

‘Je kunt de markt niet veranderen’

Auto- en bandenbedrijf Pon, onder andere importeur van Volkswagen, weet vooralsnog goed om te gaan met haar omvang. Vice President van Pon Tyres, Jannes Bouman, vertelt hoe het bedrijf de crisis doorkwam door haar activiteiten juist internationaal uit te breiden en te verbreden. Daarmee werden de risico’s meer gespreid. ‘We gingen investeren in service providing en zijn goed gaan samenwerken met anderen. We leveren nu banden nog veel meer op maat aan, soms worden ze gemaakt in de fabriek zelf, zoals bijvoorbeeld bij Audi in Hongarije. Distributie is nog steeds onze basis, maar we hebben veel minder voorraden en soms bezitten we de voorraden ook niet zelf.’ Zijn advies aan ondernemers: ‘Werk goed samen, je kunt de markt niet veranderen, verandering is het nieuwe normaal.’

Dat verandering een constante is, ondervond ondernemer Michael Steenhuis, Ceo van de FinanzDesk in Düsseldorf(foto) ook. Hij had toen de crisis begon een goedlopend hypotheekbedrijf dat hij kon verkopen, maar hij vond het nog te leuk om te werken. Zijn hypotheekportefeuille zakte in, maar hij switchte naar het verhandelen van pandrechten op klassieke auto’s en is nog steeds in business. Flexibiliteit hield hem overeind. Aart Roos van Auping vertelt hoe zijn bedrijf flexibel blijft. ‘We hebben het businessmodel omgebouwd, onze productietijd is veel korter geworden. Pas als de klant iets bestelt, gaan we het maken. En dat doen we in 2 weken, vroeger deden we er 12 weken over. Wat we vandaag maken, gaat er vandaag ook uit, of uiterlijk morgen, dus we hebben ook geen dure voorraden meer.’

Praktische oplossingen voor ondernemers

Volgens Roos is een onderneming nooit klaar voor de toekomst. Roos ziet zichzelf als ondernemer op een brandend platform, waar de grond te heet wordt om te blijven stilstaan. ‘Dat leidt tot nieuwe resultaten en kansen’.  Inmiddels verkoopt zijn bedrijf niet meer puur bedden of matrassen, maar een service in de vorm van goede nachtrust, die leidt tot een energieke dag. Namens de organisator van het seminar, JPR advocaten, legde advocaat Bart Holthuis de link tussen zijn kantoor en de ondernemingen van de toekomst.

‘Ik zie de ontwikkeling van het leveren van een product naar het bieden van service ook in ons vak doorzetten. Wij verkopen al lang niet meer alleen juridische adviezen, maar helpen ondernemers veel breder door te sparren en soms ook verrassend praktische oplossingen te bedenken.’

Mevrouw drs. A. Th. B. (Ank) Bijleveld, Commissaris van de Koning van de provincie Overijssel, sloot het seminar af met de uitreiking van de prijzen uit van de Nederlands-Duitse scriptieprijs. De Duitse Corina Heibel en Nederlandse Anne-Marie van Dijk kregen van haar ieder een cheque van € 2500,- voor hun bijdrage aan het slechten van de juridische barrières tussen Nederland en Duitsland

Gerelateerde berichten

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang als eerste alle relevante juridische ontwikkelingen.