7 februari 2025

JPR presenteert nieuwe kantoordirecteur

Vera Rhebergen-Vaags

Wouter Ribbers neemt het stokje over van Annemarie van den Berg

Met gepaste trots benoemt JPR advocaten Wouter Ribbers tot kantoordirecteur. Zo bewijst ons jubileumjaar, na de installatie van het dagelijks bestuur, opnieuw bol te staan van de JPR-nieuwtjes. Voor onze klanten en collega’s is Wouter een vertrouwd gezicht. Onze redactie sprak met hem over zijn carrière en zijn hagelnieuwe rol.

Wouter in het kort

Wouter is sinds 1981 advocaat en vanaf 1987 partner bij JPR advocaten. Hij is gespecialiseerd in het arbeidsrecht en heeft een uitgebreid netwerk. Naast de juridische aspecten van zijn werk, heeft hij gevoel voor zaken die belangrijk zijn voor het functioneren van medewerkers en organisaties. Wouter is maatschappelijk betrokken en bekleedt diverse functies als bestuurder of toezichthouder. Dat leverde hem in 2022 een koninklijke onderscheiding op: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.  

Het jaar is 1981 en jouw carrière begint. Hoe zag dat er uit?

Wouter: Toen ik in 1981 op de arbeidsmarkt kwam was het volop oliecrisis. Eigenlijk had ik mijn rechtenopleiding gedaan omdat ik een directie(ondersteunende) functie in het bedrijfsleven wilde. Toen er door de omstandigheden helemaal geen banen bleken te zijn, heb ik er voor gekozen om eerst de juridische praktijk te leren kennen door middel van een advocatenstage. 

Ik ontdekte dat de advocatuur me de kans geeft om bij veel bedrijven achter de deur te kijken en daar een helpende hand te bieden. Daar komt bij dat een advocatenkantoor natuurlijk ook bedrijfsmatig aangestuurd dient te worden. Al was dat in die tijd nog niet zo vanzelfsprekend. Het was immers ‘geen koekjesfabriek’, werd wel gezegd. Daar had ik toen al andere ideeën over en heb me altijd ingezet om actie te ondernemen op het bedrijfsmatige karakter van kantoor. Ik ben nog altijd blij dat ik deze weg heb bewandeld en mag nu niet alleen het mooiste juridische vak dat er is uitoefenen, maar gelijktijdig ook ondernemen.

Waar komt die belangstelling voor ondernemerschap eigenlijk vandaan?

Ik kom uit een middenstandsgezin. Mijn vader had een supermarkt. Toen ik vijf jaar oud was overleed hij. Mijn oudere broers namen noodgedwongen de zaak op zich. Ik trok veel met ze op en leerde het ondernemen van hen. Ze werden plots voor de leeuwen gegooid, maar moesten het toch rooien. 

De dagelijkse strijd van de ondernemer werd bij de maaltijd besproken. Zorgen over liquiditeit, de feestdagen voor de deur. Hoe ga je daarmee om? Mijn ene broer kocht in en de ander deed de financiën. Zo was grofweg de taakverdeling en dat ging eigenlijk altijd in een goede verstandhouding. Ik vond het reuze-interessant en zat regelmatig bij vergaderingen.

Nu begint er een nieuw hoofdstuk als kantoordirecteur. Wat kenmerkt jouw leiderschap?

Ik denk dat iedereen zich moet kunnen ontwikkelen zoals ‘ie is. Als JPR advocaten hebben we een bepaalde cultuur of DNA. Als je er niet bij past, dan moet je er niet willen zijn. Pas je er wel bij, dan heb je er de mooiste werkplek van je leven. De mensen die bij ons werken moeten dat voelen en doorleven. Daarbij staan de kernwaarden van ons kantoor centraal. Mijn leiderschapsstijl zal toetsen of we daar aan blijven beantwoorden. Op een plezierige manier samen en met elkaar werken. 

Ik probeer altijd om de synergie van de verscheidenheid te laten ontstaan. De verschillen in mensen en hun kwaliteiten maximaal benutten. Ik creëer graag een omgeving waar iedereen zo kan samenwerken. Ik geloof dat je zo kunt vermenigvuldigen, in een organisatie met gelijkgestemden is het hooguit een optelsom. Dat geldt overigens ook voor mij. Ik vormde enkele tientallen jaren een partnerduo met Cees van Kreij. Onze persoonlijkheden weken 100% van elkaar af, maar we respecteerden elkaar. Zo wisten we succesvol collega’s en klanten te binden. Kortom, een prettige samenwerkingsomgeving.

Wat zijn de komende tijd de belangrijkste uitdagingen?

De maatschappelijke wijzigingen en wisselingen gaan veel sneller dan vroeger. Ver vooruitkijken is daardoor best lastig geworden. Je moet als kantoor vooral wendbaar zijn. Hoe ga je om met verandering als dat eigenlijk de enige constante is. Maar lastig betekent niet onmogelijk. We maken keuzes op basis van onze visie en ik blijf toetsen of we op de juiste weg zijn. 

De opkomst van AI is een mooi voorbeeld. Het zal de werkzaamheden van alle advocaten enorm beïnvloeden. We hebben een taskforce die de ontwikkelingen in de markt op de voet volgt. We willen de juiste dingen doen en zullen juist daarin blijven investeren.

Ook de arbeidsmarkt verandert. Wie weten wij aan ons te binden en wie nog niet? We optimaliseren onze stroom om jonge advocaten te binden verder. Daarnaast ontplooien we leuke initiatieven om meer ervaren collega’s te werven. Die collega’s hebben hun werk ook zien veranderen, bijvoorbeeld in de taken buiten het traditionele advocatenwerk. Denk aan het schrijven van blogs, het verzorgen van events en workshops, of commerciële werkzaamheden.

Welke boodschap wil je ten slotte meegeven aan klanten en collega’s?

Wat ik het liefst zou willen, is dat we in de kern gewaardeerd worden voor wat we doen en wie we zijn. Dat geldt voor medewerkers én voor klanten. We hebben heel veel goede en plezierige en positieve collega’s en dat stralen we ook uit. Wij zijn bont gekleurd, waar andere kantoren nog zwart-wit zijn. Dat zie je ook terug in de cliënten die we hebben. Zij kiezen voor ons omdat we zijn zoals we zijn. Dat is iets dat ons onderscheidt en bovendien veel waarde geeft voor onze medewerkers en cliënten. Ik wil graag dat mensen voor ons kiezen omdat ze zien dat wij een premium merk zijn, met een hoge kwaliteit en service, maar vooral ook met leuke en plezierige mensen. Het moet een plezier zijn om met ons samen te werken. Dat zullen we nog verder uitbouwen. Het moet vooral ook leuk blijven, dat vind ik een belangrijke toevoeging in wat wij in de kantoorleiding nastreven.

Gerelateerde berichten

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang als eerste alle relevante juridische ontwikkelingen.