Wat is een VDD?
Het verkopen van een onderneming vergt veel voorbereiding en tijd in alle fasen van het proces. Dat geldt dus ook voor de fase waarin een potentiële koper in de gelegenheid wordt gesteld om boekenonderzoek te doen (due diligence). Met een vendor due diligence onderzoek (VDD) bereiden wij – eventueel in samenwerking met andere adviseurs – de verkoper voor op een due diligence onderzoek.
Tijdens het due diligence onderzoek zien we vaak dat verkopers toch worden verrast door de vele vragen die aan hen worden gesteld door een batterij aan adviseurs van de koper. Het due diligence proces kan vertraging oplopen omdat de gevraagde informatie er niet is, niet de juiste informatie wordt aangeleverd of omdat er toch konijnen uit de hoge hoed komen. Met een VDD is de verkoper goed voorbereid op een juridisch due diligence onderzoek en geeft hij daarmee direct zijn visitekaartje af aan de koper.
Meer weten over dit onderwerp?
Wij staan je graag te woord. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een VDD? Lucas denkt graag met je mee.
Hoe ziet een VDD eruit?
Een VDD ziet er in de basis hetzelfde uit als een ‘echt’ due diligence onderzoek. Wij delen met de verkoper een vragenlijst op basis waarvan hij de relevante documenten kan uploaden in een data room. Vervolgens bestuderen we de documenten en rapporteren we aan de verkoper onze bevindingen. Gedurende dit proces werken we nauw samen met de verkoper en andere adviseurs. In het rapport worden de gesignaleerde risico’s, leemtes en actiepunten voor de verkoper beschreven. In overleg kan het VDD-rapport ook tijdens een due diligence onderzoek worden gedeeld met de potentiële koper.
Voordelen van een VDD
In onze ervaring nemen verkopers steeds vaker het heft in eigen hand en kiezen ze voor een VDD. Maar waarom tijd en geld besteden aan een VDD als je ook kan wachten op de vragenlijst van de koper? Een VDD lijkt een extra horde, maar dat is het in onze ervaring niet. Bij een VDD heeft de verkoper de tijd om informatie te verzamelen en in overleg met ons te selecteren. Als de verkoper de informatie voor het VDD al heeft verzameld, is hij ook beter in staat om de vragen van de koper voortvarend te beantwoorden. Bovendien kan de verkoper anticiperen op de risico’s en leemtes die tijdens het VDD zijn gesignaleerd. Zo verloopt het proces efficiënter.
Schakel het team van JPR in ter ondersteuning
Ben je bezig met het voorbereiden van een verkoop en nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een VDD? Neem dan gerust contact met ons op om het beoogde proces door te nemen. Op basis van die informatie kan je de keuze maken of je in samenwerking met ons een VDD wilt opstarten.