Aan wie komt het beheer van een Facebookpagina toe; werknemer of werkgever?
Stel: u werkt bij een dierenopvangtehuis en u hebt hart voor de zaak. U maakt daarom in uw vrije tijd een openbare Facebookpagina om de zaak te steunen. Daarop plaatst u allerlei leuke berichtjes over de dieren in en om het asiel. Zo krijgen fans van het asiel updates over (vermiste) dieren of kunnen ze meehelpen door bijvoorbeeld spullen aan te leveren voor de werkzaamheden. Uiteraard worden posts begeleid met het nodige beeldmateriaal.
Uw werkgever steunt de Facebookpagina – met inmiddels duizenden volgers – en daarom wordt het beheren van de Facebookpagina zelfs onderdeel van uw werkzaamheden voor het asiel – 4 uur per week! Als echte dierenliefhebber geeft u via de Facebookpagina echter ook uw mening over bepaalde misstanden en kwesties en dát vindt uw werkgever minder aantrekkelijk. Uw werkgever is bang dat zij aangesproken wordt op de berichten die u plaatst en vraagt u de berichten te verwijderen. U vraagt zich af of u de instructie van de werkgever moet opvolgen. Deze situatie speelde in een zaak voor de rechtbank Arnhem.
Zaak bij de rechtbank Arnhem
De rechter overweegt in eerste instantie dat degene die de Facebookpagina aanmaakt in beginsel het beheer toekomt. Toch moet het beheer over de Facebookpagina overgedragen worden aan de inmiddels ex-werkgever. De rechter nam daarbij de volgende in aanmerking:
- de titel van de Facebookpagina komt overeen met de naam van het asiel;
- de werknemer was in dienst toen zij de Facebookpagina aanmaakte;
- alle inhoud van de Facebookpagina was gerelateerd aan het dierenopvangtehuis;
- na instructies van het bestuur heeft de werknemer een bericht verwijderd; en
- de werknemer kreeg vier uur per week de tijd voor het beheren en bijhouden van de Facebookpagina als onderdeel van haar werkzaamheden.
Tenslotte heeft de rechtbank nog bekeken of de uitingen van de werknemer op Twitter onrechtmatig waren. Volgens de rechtbank was dit niet het geval. Zo waren een aantal uitingen inhoudelijk door feiten gesteund, bijvoorbeeld over het aantal bestuursleden dat het asiel heeft gehad:
“In de 10,5 jaar dat ik er gewerkt heb is er al bijna 8 jaar duidelijk dat er een nieuw asiel moet komen. 23 bestuursleden heb ik voorbij zien komen. Niet 1 die zich echt sterk heeft gemaakt voor een nieuw asiel.
Dit is gewoon lachwekkend.”
Verder waren de Twitterberichten volgens de rechter de persoonlijke mening van de werknemer over het asiel en het geschil met het asiel:
“Ontslag genomen omdat ik het anders niet meer trok door gedrag bestuur. Daarna nog wat messen in mijn rug van bestuur en ex collega.”
De rechter geeft daarbij aan dat deze uitingen, bijvoorbeeld qua toonzetting en het taalgebruik, voor het dierenopvangtehuis wellicht niet aangenaam zijn, maar daarmee zijn ze nog niet onrechtmatig. De uitingen gingen volgens de rechter niet verder dan wat in het maatschappelijk verkeer toelaatbaar is.
Verschil tussen Facebookpagina’s en Facebookgroepen
De rechtbank Rotterdam heeft in maart 2019 een vergelijkbare uitspraak gedaan. Daar maakte de rechter een onderscheid tussen Facebookpagina’s en Facebookgroepen.
Een Facebookpagina wordt over het algemeen gebruikt door merken, bedrijven en organisaties om zichtbaar te zijn en in contact te komen met hun doelgroep op Facebook. Het is voor de Facebookgebruikers niet zichtbaar wie de Facebookpagina beheert en posts van die beheerder zijn op naam van de Facebookpagina, niet uit eigen naam. Vergelijkbaar met de zaak over het asiel moest ook daar het beheer van de Facebookpagina overgedragen worden door de medewerker.
Voor Facebookgroepen gelden volgens de rechtbank Rotterdam andere regels. Facebookgroepen zijn bedoeld als een soort forum waar mensen met een gemeenschappelijke interesse kunnen communiceren. De beheerder van de Facebookgroep is zichtbaar voor Facebookgebruikers en plaatst vanuit eigen naam en Facebookprofiel berichten. Daarom was het volgens de rechtbank niet nodig om de medewerker te verplichten het beheer van de Facebookgroep over te dragen.
Slotsom
Al is een Facebookpagina over een werkgever aangemaakt door een werknemer, dan kan deze werknemer verplicht worden om de Facebookpagina over te dragen. Een werkgever heeft namelijk altijd enige zeggenschap over Facebookpagina’s die de (handels)naam van het bedrijf dragen. Voor de werknemer die ‘fan’ is van zijn of haar werkgever ligt het dus voor de hand om een Facebookgroep aan te maken.
Aan werkgevers raden we aan om actief betrokken te zijn en te blijven bij dergelijke Facebookpagina’s, zodat er op tijd opgetreden kan worden als dat nodig is. Ook ten opzichte van concurrenten die met een handelsnaam aan de haal gaan op Facebook valt natuurlijk op te treden, zie daarvoor onze pagina over het Handelsnaamrecht.
Heeft een van uw werknemers een Facebookpagina over uw bedrijf of organisatie aangemaakt? Dan kunt u contact opnemen met een van onze advocaten arbeidsrecht. Ook als een derde uw (handels)naam gebruikt kunt u optreden tegen het gebruik van de Facebookpagina. Neemt u dan contact op met een van onze advocaten intellectuele eigendom.