Het slotstuk van het overnametraject wordt aangeduid als de closing of completion. Dat is het moment waarop de aandelen bij de notaris worden overgedragen en de kurk van de champagnefles mag. Het kan ook zijn dat er geen aandelen maar een bedrijfsonderdeel wordt overgedragen (een carve-out), ook dan is er een closing.
Na de closing begint voor de koper pas het echte werk en dient het aangekochte bedrijf geïntegreerd te worden. Maar hoe zorg je voor een soepele overgang en wat als het bedrijf niet op dag één op eigen benen kan staan? Deze problemen spelen in het bijzonder bij een carve-out, waarbij het bedrijfsonderdeel soms moeilijk van de verkoper te ontvlechten is. Een oplossing hiervoor is de transition service agreement (TSA). In deze bijdrage ga ik in op het gebruik van de TSA in M&A transacties.
Wat is een transition service agreement (TSA)?
Een TSA is een raamovereenkomst tussen koper en verkoper waarin de koper en verkoper afspraken maken over het leveren van diensten aan het verkochte bedrijf of bedrijfsonderdeel (de doelvennootschap). De TSA stelt partijen in staat om de overname sneller af te ronden en voorkomt onderbrekingen in de bedrijfsvoering van de doelvennootschap. De diensten die over het algemeen onder een TSA worden geleverd zijn IT, HR en boekhouding, maar afhankelijk van het soort bedrijf kunnen daar vele andere soorten diensten onder vallen.
Meer weten over dit onderwerp?
Wil je meer weten over de werken van een TSA en of dit in jouw situatie een passende oplossing is? Benjamin denkt graag met je mee.
Welke afspraken worden er in een TSA gemaakt?
Omdat de TSA dient als raamovereenkomst dient het de overkoepelende afspraken te bevatten. De specifieke afspraken over de te leveren diensten worden per dienst uiteengezet in een aparte overeenkomst, genaamd service level agreement (SLA). De TSA regelt hoofdzakelijk de taken en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen en de aansprakelijkheid wanneer de zaken niet goed gaan. Zowel bij de koper als de verkoper worden teams en managers aangewezen om alles in goede banen te leiden. Ook maken partijen afspraken over de randvoorwaarden van de te leveren diensten (de scope) en wat de prijs en de betalingsvoorwaarden daarvoor zullen zijn. Verder wordt geregeld hoe en wanneer de diensten worden afgebouwd wanneer de doelvennootschap op eigen benen kan staan en wanneer de TSA eindigt.
Waar moet je op letten bij het opstellen van een TSA?
De grootste uitdaging bij TSA’s (en SLA’s) is om het goed te laten aansluiten op de praktijk en ervoor te zorgen dat er geen gaten vallen in de benodigde diensten. Hiervoor is een goed begrip van de business cruciaal. Ook is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen over ieders taken en verantwoordelijkheden en om een grote mate van flexibiliteit in te bouwen voor het geval er toch onverwachte wendingen zijn, bijvoorbeeld omdat er onvoorzien meer of juist minder diensten nodig zijn. Voor zowel koper als verkoper is het van belang om te anticiperen op problemen. Wat als een derde partij niet meewerkt? Wat als de kosten onverwacht toenemen? Wat als een dienst in strijd is met de wet of een andere overeenkomst? Wat als de ander de afspraken niet (voldoende) nakomt? Een goede TSA stelt duidelijke grenzen aan ieders verantwoordelijkheid en biedt een procedure voor het geval partijen er samen niet uitkomen.
JPR advocaten helpt je graag
Transition service agreements zijn een uitstekend middel om een bedrijfsoverdracht soepel te laten verlopen, maar het opstellen ervan dient zeer zorgvuldig te gebeuren. Daarbij is de betrokkenheid van specialisten en mensen uit de business essentieel om werkbare afspraken te maken. Wil je weten of een TSA uitkomst kan bieden in jouw specifieke geval, neem dan contact op met één van de fusies en overnames specialisten van JPR.