SLA opstellen
In de praktijk wordt veel gesproken over een SLA, maar wat is een SLA? SLA’s zijn Service Level Agreements. Dit is een overeenkomst tussen een aanbieder en afnemer van een dienst waarin afspraken over de te verwachte kwaliteitseisen en de wijze van operationele dienstverlening worden vastgelegd. Ook wordt natuurlijk aandacht besteed aan de kosten en wijze van doorberekening van de kosten. Een Service Level Agreement wordt in de praktijk kortweg aangeduid als SLA.
Vrijwel ieder bedrijf maakt gebruik van diensten van andere partijen. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen en achteraf gedoe te voorkomen is het opstellen van een SLA een vaak genomen stap. Bedrijven in de ICT-sector maken vooral gebruik van deze contracten, maar ook buiten deze sector kan het opstellen ervan wenselijk zijn.
Waarom een SLA opstellen?
Het opstellen van een SLA is iets waar het management in het begin geen prioriteit aan geeft. Door de afspraken tussen de leverancier en de klant goed vast te leggen, worden zaken als beschikbaarheid van de website, systemen of diensten controleerbaar. Een goed servicecontract met de leverancier of klant opstellen, maakt dat doelstellingen en verwachtingen voor eenieder duidelijk zijn. Op deze manier kunnen discussies achteraf worden voorkomen.
ICT-vraagstukken maken een steeds belangrijker deel uit van de ondernemingen en de ondernemingen zijn ook steeds vaker afhankelijk van de websites en systemen. Dit maakt dat het van belang is terug te kunnen vallen op een duidelijk contract. Elke organisatie en ook elk systeem is anders, waardoor het opstellen van een SLA maatwerk is. Het opstellen moet zorgvuldig gebeuren en hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor een jurist of advocaat. Experts weten exact welke afspraken houdbaar zijn en welke voor latere onduidelijkheden zullen zorgen.
Wij staan voor je klaar
Wil je een SLA opstellen?
Het opstellen kan ingewikkeld en tijdrovend zijn. Wij nemen graag deze last uit jouw handen. Neem contact met ons op.