Hoe sluit je een goede overeenkomst voor je onderneming? In een vierdelige blogreeks helpen Maarten Berrevoets en Iris Conijn je op weg.
Doel
Het doel van de blogreeks is jou als ondernemer, inkoper of contractmanager tips geven om een overeenkomst te sluiten die past bij jouw onderneming. Je stapt af van de overeenkomst die jou wordt opgelegd of die je online vindt en niet aansluit op je praktijk.
Wat zijn goede overeenkomsten?
Goede overeenkomsten zijn overeenkomsten die aansluiten bij onder andere het type onderneming, de sector, het soort product of dienst, de missie/visie van de onderneming en rekening houden met de externe factoren die van invloed zijn op de onderneming. Dit maken wij duidelijk aan de hand van een aantal voorbeelden.
- Voorbeeld 1: duurzaamheid
Het eerste voorbeeld heeft betrekking op duurzaamheid. Er zijn bijvoorbeeld de VN-principes voor mensenrechten en het bedrijfsleven, OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen en Sustainable Development Goals die je als onderneming kunt omarmen. Of misschien stelde jij je eigen duurzaamheidsdoelen. Om deze belangrijke doelen te halen ben je vaak afhankelijk van je afnemers en leveranciers. Het is daarom belangrijk dat elementen uit de doelen terugkomen in je overeenkomst. Als je dat niet doet, kan je niets afdwingen. - Voorbeeld 2: ketenbeheersing
Een ander voorbeeld is dat het steeds belangrijk wordt dat je weet met wie je zaken doet, en daarover verantwoording kan afleggen of verantwoordelijk bent (ketenbeheersing). Denk bijvoorbeeld aan de witwas- en terrorismevragen die financiële instellingen aan jou kunnen stellen. Daarom kan het nodig zijn dat jij een controle bij jouw contractpartner kan uitvoeren. Dat moet je dan wel contractueel hebben afgesproken. Als dit niet is vastgelegd, ben je afhankelijk van de vrijwillige medewerking. - Voorbeeld 3: betaaltermijn
Het derde voorbeeld raakt de financiën van jouw onderneming. Als jij met je leveranciers een strakke betaaltermijn afspreekt, dan moet je daar in de contracten met je klanten rekening mee houden. Doe je dat niet, dan is het mogelijk dat je financieel vastloopt. De planning van uitgaven en inkomsten sluiten dan niet goed aan - Voorbeeld 4: opzegging
Het laatste voorbeeld ziet op de duur van de samenwerking die je aangaat. In de praktijk komen wij veel ‘overeenkomsten van opdracht’ tegen. Als jij een opdracht aanneemt en niks afspreekt met jouw opdrachtgever over opzegging, dan mag de opdrachtgever in beginsel te allen tijde de overeenkomst opzeggen. Dit kan niet wenselijk zijn indien jij een langdurige samenwerking voor ogen hebt en bijvoorbeeld bepaalde investeringen hebt gedaan. Als je hier dus niks over afspreekt, kun je in de problemen komen.
Meer weten over dit onderwerp?
Wil je weten hoe je goede overeenkomsten opstelt? Volg dan deze vierdelige blogreeks!
Het belang van goed doordachte overeenkomsten
Kortom: goede overeenkomsten zijn overeenkomsten waar je voldoende over hebt nagedacht en waardoor je een gecontroleerd risico loopt. Dit geldt zowel voor de overeenkomsten die jouw onderneming aangaat als voor de overeenkomsten die je met andere ondernemingen sluit. Als je op deze wijze met overeenkomsten om gaat, gebruik je ons Burgerlijk Wetboek ook goed. Het bevat namelijk veel regelend recht. Het belangrijkste kenmerk daarvan is dat partijen vrij zijn om ervan af te wijken.
Hoe gaan wij jou helpen?
Wij doen dit aan de hand van blogs. En mocht je nu denken: "dat wordt vast een langdradig juridisch verhaal", dan heb je het mis en bewijzen wij graag het tegendeel. Lees daarom onze blogs!
De volgende blog verschijnt over een maand. Deze blog gaat over ‘juridische onderwerpen in beleid’. Met deze blog laten wij je zien dat je door van tevoren nadenken over de inhoud van een overeenkomst, je een overeenkomst krijgt die past bij jouw type onderneming.
Het aandacht besteden aan een overeenkomst stopt niet na het zetten van de handtekening. In de derde blog komt daarom het onderwerp contractmanagement aan de orde. In deze blog staan we stil bij de vraag waarom het belangrijk is om het verloop van de overeenkomst goed in de gaten te houden en het aanpassen van een overeenkomst.
We sluiten de blogreeks af met een vierde blog met het onderwerp ‘exit’. We gaan dan in op de mogelijkheden om een overeenkomst eerder te beëindigen en wat er bij een beëindiging komt kijken.
Schakel JPR advocaten in als je vragen hebt
Mocht je al meer informatie willen ontvangen en niet willen wachten tot de blogs verschijnen, neem dan gerust contact met onze ondernemingsrechtsadvocaten Maarten en Iris op. We helpen je graag.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Maarten Berrevoets.